۱۳۸۹ آذر ۱۶, سه‌شنبه

اعتراف جنتی : سرکوب کردیم . نابود نشدند !

روزآنلاین/ محمدرضا یزدان پناه: دبیر شورای نگهبان با متهم کردن منتقدان و مخالفان حکومت اسلامی به "براندازی" و تلاش برای "از بین بردن اسلام و قرآن" گفت که "دشمن اگرچه سرکوب شده اما هنوز نابود نشده است."به گفته احمد جنتی، "نابودی ولایت فقیه، انقلاب اسلامی، اساس اسلام و قرآن همان هدفی است که سال های سال دشمن پیگیر آن است و این موضوع همچنان هم ادامه دارد."
جنتی که روز گذشته در یادواره شهدای روحانی استان فارس در شیراز سخنرانی می کرد، با اشاره به اتفاقات سال ۱۳۸۸ افزود: "این مسئله در جاهای مختلف خود را نشان می دهد، در هر جا بتوانند عده ای را تحریک می کنند، فریب می دهند، حقایق را دگرگون می کنند و بلندگوهای خارجی هم به آنها کمک میکنند."
"متهم سرکوب"
این نخستین بار است که یک مقام بلندپایه جمهوری اسلامی مانند دبیر شورای نگهبان هم اتهام "سرکوب" معترضان این کشور را می پذیرد و هم به صراحت اعلام می کند که علیرغم این سرکوب، جنبش اعتراضی ایران موسوم به "جنبش سبز" هنوز نابود نشده است.
پیش از این میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان دولت در ایران، بارها از جنتی به عنوان یکی از مسئولان اصلی سرکوب اعتراضات به نتایج انتخابات نام برده بودند.
میرحسین موسوی در دیدار با تعدادی از ایثارگران و رزمندگان جنگ هشت ساله ایران و عراق در ۱۱ مرداد گذشته، آنچه در ایران از "فجایع زندان‌ها" تا "سرکوب مردم" و "فاجعه کهریزک" رخ داده را ناشی از تفکر احمد جنتی خوانده بود.
به گفته این رهبر جنبش سبز، فاجعه‌ای که اکنون در زندان‌ها رخ می‌دهد ادامه اندیشه دبیر شورای نگهبان و شاگردان او است.
او افزوده بود: "فاجعه کهریزک و حمله به کوی دانشگاه و حمله به مردم نتیجه چنین نگرشی است که به خوبی در آن سبعیت و زشتی همه گرایش‌های اقتدارگرایانه و فرعونیت را می‌توان دید."
موسوی با اشاره به آنچه "شکنجه‌های اعمال شده بر زندانیان" و "ظلم حاکم بر ایران" خواند، ارتکاب ظلم در جمهوری اسلامی را بدتر از دوران پهلوی دانسته و گفته بود: ظلم و جور در هر شرایطی و هر دوره‌ای بد است چه در دوران پهلوی و چه در دوران جمهوری اسلامی. ظلم در جمهوری اسلامی اتفاقا بدتر است چراکه به نام اسلام صورت می‌گیرد. آیا اسلام قبول می‌کند که از یک انسان هتک حرمت شود یا با فرو کردن سر یک زندانی در توالت از او اعتراف گرفته شود؟"
"از کهولت سن تا دروغگویی"
این سخنان تند نامزد معترض به نتایج انتخابات به دنبال آن بیان شد که احمد جنتی طی یک سخنرانی در شهر قم، با متهم کردن افرادی که آنها را "سران فتنه" می خواند، گفت: "آمریکایی‌ها یک میلیارد دلار از طریق افراد سعودی که هم اکنون عامل آمریکا در کشورهای منطقه هستند، به سران فتنه دادند و همین سعودی‌ها که به نمایندگی آمریکا صحبت می‌کردند، گفتند اگر توانستید نظام را منقرض کنید، تا پنجاه میلیارد دلار دیگر را هم می‌دهیم."
میرحسین موسوی در واکنش به این سخنان جنتی با "دروغگو" خطاب کردن او، اظهار کرد: "دروغ یکی از این ظلم هاست که در هر زمانی بد است. مخصوصا اگر این دروغ از دهان دبیرشورای نگهبان قانون اساسی و امام جمعه پایتخت باشد."
به گفته او: "کسی که باید امانتدار آرای مردم و پاسدار اصول قانون اساسی و میثاق ملی باشد. آیا برهانی روشن‌تر از دروغ بزرگ اخیر این آقا برای تقلب در انتخابات می‌توان آورد؟ مخصوصا اگر در نظر بیاوریم که این اولین خلاف‌گویی ایشان نیست."
سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور سابق ایران نیز در دیدار با گروهی از دانشجویان شیراز، ضمن انتقاد شدید از سخنان جنتی، خواستار رسیدگی به اتهامات جنتی به مخالفان دولت شد.
او با بیان اینکه "به جاى رسیدگى به واقعیت‌ها و جلوگیرى از سقوط کشور و لطمه دیدن انقلاب ادعا مى‌کنند که میلیاردها دلار از خارج برای ضربه زدن به انقلاب در اختیار کسانى قرار گرفته است" اظهار کرد: "چرا همین امر پیگیرى نمى‌شود تا اگر واقعیت دارد (که از همین گفته معلوم است دروغ‌پردازى ناشایسته است) تکلیف روشن شود و اگر دروغ است با دروغ‌پردازى‌هایى که مصداق بارز تشویش اذهان عمومى است برخورد شود."
همچنین موسوی و کروبی با نوشتن نامه مشترکی خطاب به مراجع تقلید از جنتی بابت بیان این سخنان شکایت کردند و گفتند: "او به خاطر کهولت سن توان ذهنی خود را از دست داده است."
جنتی همچنین در نماز جمعه روز ۲۱ آبان گذشته تهران، خواستار برخورد شدید با معترضان شد و با "فتنه گر" خواندن آنها، گفت: "اینها بیکار ننشسته اند و آتش زیر خاکسترند که باید مراقبشان بود."
در مقابل مهدی کروبی نیز خطاب به دبیر شورای نگهبان گفت که "اگر من فتنه گرم، شما نیز شریک دزدان رأی مردم و نارفیق این قافله اید."
این نامزد معترض به نتایج انتخابات، افزود: "ردپای اعمال نابخردانه شما در پس همه حوادث قبل و بعد از انتخابات مشهود است و متأسفانه همه جا علیه مردم و به نفع جریان خشونت گرای سرکوبگر."
متهمی که اتهام می زند
احمد جنتی از ۲۶ تیر ماه ۱۳۷۱ دبیری شورای نگهبان قانون اساسی را بر عهده دارد و پیش از آن نیز عضو این شورا بوده است.
عملکرد او در مقام دبیر شورای نگهبان، همواره با شدیدترین انتقادها از جانب نیروهای سیاسی منتقد و بخصوص اصلاح طلبان روبرو بوده است. این موضوع پس از روی کار آمدن سید محمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ تشدید شد.
مخالفان جنتی، همواره او را به ضدیت با آرای مردم و نهادهای انتخابی مانند مجلس و ریاست جمهوری و نیز اعمال دیدگاه های شخصی خود با سوءاستفاده از جایگاهش متهم کرده اند با این حال، آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی قاطعانه از او حمایت کرده است.
جنتی نقش اصلی را در رد مصوبات مجلس ششم که اکثریت آن در اختیار طرفداران اصلاحات در ایران بود، ایفا کرد. او همچنین در انتخابات مختلف مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، هزاران نفر از نامزدها را ردصلاحیت کرده ولی دلایل این مسئله را حتی به خود آنها اعلام نکرده است.
او علاوه بر ضدیت با منتقدان و اصلاح طلبان، همواره مدافع آیت الله خامنه ای بوده و اخیرا نیز با تمجید از رهبر جمهوری اسلامی، او را "سپهسالار لشگر امام زمان" نامیده است.
تنها شکایت ثبت شده از جنتی در محاکم قضایی مربوط به سید مصطفی تاجزاده، معاون سابق سیاسی وزارت کشور در دولت خاتمی است که از دبیر شورای نگهبان به علت ابطال بیش از ۶۰۰ هزار رای مردم تهران در انتخابات مجلس ششم شکایت کرد اما به این شکایت هیچگاه رسیدگی نشد.
تاجزاده بلافاصله پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری دستگیر و زندانی شد اما در دادگاه اعلام کرد که تا زمانی که به شکایتش از جنتی رسیدگی نشود، از خود دفاع نخواهد کرد.
با وجود این، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در آخرین جلسه خبری خود در سال ۸۸ منکر شکایت تاجزاده از جنتی شد.
احمد جنتی، در مقام دبیر شورای نگهبان پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ به طور رسمی و علنی از محمود احمدی نژاد حمایت کرد که این موضوع یکی از موارد ارائه شده از جانب معترضان به عنوان سند تخلف و تقلب در انتخابات است.
با وجود این احمد جنتی، همواره از عملکرد خود و نهاد تحت امرش دفاع کرده و انتخابات گذشته را نیز سالم ترین انتخابات برگزار شده دانسته است.
به دنبال برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در آن، میلیون ها نفر از مردم ایران در اعتراض به این نتایج برای ماه ها به تظاهرات خیابانی دست زدند که این اعتراضات به دستور آیت الله خامنه ای توسط نیروهای امنیتی و انتظامی و نیز لباس شخصی های وابسته به بسیج و انصار حزب الله به شدت سرکوب شد. سرکوبی که دبیر شورای نگهبان در سخنرانی روز گذشته خود آن را پذیرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر