۱۳۸۹ آذر ۱۹, جمعه

احکام سنگین برای اعضای نهضت آزادی (ملی گرایان خط بازرگان)

امیرخرم و عماد بهاور، از اعضای نهضت آزادی ایران، در روزهای اخیر به ترتیب به۷ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، و ۱۰ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از فعالیت هایسیاسی و رسانه ای محکوم شده اند.

 
 
امیر خرمبنا بر حکم قاضی پیرعباسی، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به اتهامهای "اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در نهضت آزادی ایران"، "نوشتنمقالات و انجام مصاحبه با رادیوهای بیگانه" و نیز حضور در "تجمعاتغیرقانونی"، به هفت سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.
 
آقایخرم که ۴۸ سال دارد، اواسط دی ماه ۱۳۸۸ و در موج بازداشت های بعد ازعاشورای آن سال بازداشت شد و بعد از حدود ۵۰ روز با سپردن وثیقه به مرخصیآمد.
 
امیر خرم در بازداشت دسته جمعی اعضایگروه های ملی – مذهبی در سال ۸۰ هم بازداشت شده بود که ۱۳۵ روز را در سلولانفرادی گذراند و در دادگاه انقلاب به چهار سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.
 
عمادبهاور، مسئول شاخه جوانان و عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران است که دردوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، عضو هسته مرکزی «پویش حمایتاز خاتمی و موسوی» (موج سوم) بود.
 
فریدهغیرت، وکیل آقای بهاور، به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفته است که قاضیصلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، موکلش را به "۱۰ سال حبس و ۱۰سال محرومیت از هر گونه فعالیت حزبی و رسانه ای و حتی فعالیت در فضایمجازی" محکوم کرده است.
 
به گفته خانم غیرتاتهام های عماد بهاور، "اجتماع وتبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی"، "تبلیغعلیه نظام" و "عضویت در نهضت آزادی" بوده است.
 
عمادبهاور ابتدا چند روز قبل از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ بازداشت شد. او در یکسال و نیم بعد از انتخابات هم چند بار بازداشت و آزاد شده و از اسفند ماهسال ۸۸ بدون وقفه در زندان اوین بوده است.
 
مسئولانجمهوری اسلامی ایران بارها نهضت آزادی ایران و فعالیت در آن را غیرقانونیاعلام کرده اند، اما اعضای این تشکل سیاسی ادعا می کنند که تنها دادگاهصالح حق غیرقانونی اعلام کردن یک حزب سیاسی را دارد و تا بحال این حزب درهیچ دادگاهی محکوم نشده است.
 
در حال حاضرچند نفر از اعضای این تشکل سیاسی، که ۴۹ سال از تاسیس آن می گذرد، درزندان هستند که از جمله آنها می توان از ابراهیم یزدی، دبیرکل ۷۹ سالهنهضت آزادی و اولین وزیر خارجه ایران بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ و فرید طاهریرا نام برد. .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر