۱۳۸۹ دی ۳, جمعه

مختصری در باب کارل مارکس


کارل مارکس :

فیلسوف آلمانی . متولد تریر . موسس ایدهاولوژی های مارکسیسمی از جمله سوسیالیسم و کمونیسم در زمینه های اقتصادی و سیاسی و عقیدتی

در 23 سالگی به درجه دکتری نائل گشت . عقاید وی بسیار افراطی تر از آنچیزی بود که در آن زمان مورد پذیرش دانشگاه ها برای انتخاب مدرس بود و وی شانس تدریس در دانشگاه را از دست داد . وی در تمام طول زندگی به سختی با فقر دست و پنجه نرم میکرد .

او با استفاده از قریحه درخشان ادبی اش توانست به خوبی وارد نسل انقلابیون جوان جوان شود . وی با همکاری انقلابیون به نشر مقالات در روزنامه ها مشغول شد اما روزنامه این گروه بلافاصله توقیف شد . اما او همچنان به نشر مقالات ضد استبدادی و ضد کلیسایی خود ادامه داد . تا اینکه ناگزیر از پاریس هم اخراج شد .


مارکس در مورد وظیفه فیلسوفان میگوید : تا کنون همه فیلسوفان کاری به جز تفسیر جهان نداشته اند . اما من معتقد هستم کار ما دگرگون ساختن جهان است .

به باور برخی مارکس خود نیز از فیلسوفانی بود که موفق شد جهان را دگرگون سازد و در توسعه زیر ساخت های فرهنگی و فلسفی و اجتماعی در کشورهایی نظیر اتحاد جماهیر شوروی تفکرات او نقش موثری داشتند که در نهایت به ایجاد یک تکامل تمام عیار سیاسی و فرهنگی در این کشورها منجر شد .


بسیاری از مارکسیست ها و کمونیست ها بر این عقیده هستند که آنچه در شوروی و چین در حال اجرا بود نظریات تغییر یافته ای از کارل مارکس بود . نو کومونیست ها بر این باورند که همچنان راهی برای گریز از لیبرالیسم و کاپیتالیسم و بازگشت موثر و مفید به کومونیست وجود دارد .
از جمله معروف ترین کتب منتشر شده از این فیلسوف میتوان به کتاب "سرمایه" اشاره کرد .


نویسنده : شاهرخ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر