۱۳۸۹ آذر ۱۹, جمعه

مهر تایید لاریجانی رئیس مجلس بر وفور فساد اداری در کشور

رئیس مجلس هشتم با بیان اینکه باید با واقعیت فساد مواجه شد تا بتوان با آن مبارزه کرد، افزود: به این سوال بنیادین پاسخ داد که چرا در جمهوری اسلامی با پدیده فساد مواجهیم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه امیدی به مبارزه با فساد ندارم، انحصارات دولتی را فسادزا توصیف کرد و افزود: نباید با مقوله فساد و مبارزه با آن شعاری برخورد کرد که جنبه‌ی احساسی داشته باشد بلکه باید با فساد جدی و مستمر مبارزه کرد.

به گزارش ایسنا، علی‌لاریجانی طی سخنانی درمراسم اختتامیه همایش همت مضاعف، کار مضاعف،‌ ارتقای سلامت نظام اداری که عصر امروز در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، با اشاره به روز ۱۹ آذر که روز مبارزه با فساد است، گفت: با برگزاری چنین نشستی نشان داده شد که جمهوری اسلامی برای مبارزه با فساد اراده جدی دارد.

لاریجانی با اشاره به ارتقای جمهوری اسلامی در زمینه مبارزه با فساد در گزارش سازمان ملل گفت: به نظر بنده این ارتقا زیاد خوب نیست چرا که انتظار از جمهوری اسلامی بیشتر است.

رییس قوه مقننه مبارزه با فساد را امری مهم خواند و گفت: این مبارزه باید در وجوه مختلف انجام شود چرا که اگر این مبارزه به درستی محقق نشود، تبدیل به یک دور شده و امری تخریب کننده به شمار می‌آید، به گونه‌ای که در صورت عدم مبارزه با فساد، مقبولیت اجتماعی حاکمیت‌ها تضعیف گشته و با ناسالم شدن روابط اقتصادی، توسعه کشور نیز تخریب می‌شود.

وی افزود: وقتی فساد در جامعه‌ای حاکم شود، توسعه کشور با موانع جدی روبرو شده و به سرمایه اجتماعی نیز لطمه می‌زند از این رو باید گفت که موضوع مبارزه با فساد مساله فرعی نیست.

رییس مجلس همچنین با تاکید بر اینکه نباید از مبارزه با فساد فرار کرد، گفت: باید با این واقعیت مواجه شد و به نحو معقول با آن مبارزه نمود. همچنین باید در امر مبارزه با فساد بدون تظاهر جلو رفت نه اینکه از آن عبور نمود،البته عالمانه برخورد کردن با این مقوله نیز موضوع مهمی به شمار می‌آید.

لاریجانی با بیان اینکه اهمیت موضوع مبارزه با فساد در نظام اسلامی مضاعف‌تر است، خاطر نشان کرد: در لسان رهبران جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون مبارزه با فساد امری جدی به شمار آمده که در کنار آن، توده‌های مردم این موضوع را به عنوان خواسته و مطالبات‌شان مطرح می‌کنند، در کنار همه این موارد باید گفت که موضوع مبارزه با فساد جزء التزام‌بخش جامعه به شمار می‌آید.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تصریح کرد: اگر در جامعه فساد رشد کند در ساختار دولتی تزلزل‌هایی ایجاد خواهد شد، از این رو باید برای واکاوی مبارزه با فساد به این سوال بنیادین پاسخ داد که چرا در جمهوری اسلامی با پدیده فساد مواجهیم و از آن مهمتر این است که چگونه باید با آن مبارزه کرد؟

وی با تاکید بر برخورد درست با مقوله فساد گفت: اینکه دادگاه‌هایی برای افراد فاسد برگزار شده است یک موفقیت به شمار نمی‌آید، موفقیت در مقوله مبارزه با فساد هنگامی حاصل می‌شود که حفظ جامعه در آن باشد که از لحاظ سلامت اداری و اقتصادی اوضاع مطلوب شده است و این مقوله به خوبی در جامعه لمس گردد، وگرنه با برگزاری چند دادگاه و اقدامات این‌چنینی نباید فکر کرد که شرایط و مبارزه با فساد با نحو مطلوبی انجام شده است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه نمی‌توان با مقوله مبارزه با فساد موجی و گذرا مواجه شد، گفت: مبارزه با فساد باید به صورت جدی و مستمر باشد و برای آن طرح و برنامه‌ای مدون تدوین گردد. به عبارت دیگر این مقوله باید دارای یک نظام سنجش و مدل تشخیص و ارزیابی باشد تا همواره مبارزه با فساد استمرار داشته باشد که همه این موارد نیازمند طراحی مدل درستی در این رابطه است.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه باید به مقوله فساد نگاهی سیستمی و ساختاری داشت، گفت: باید قبول کنیم که با اصلاح سیستم‌ها بسیاری از فسادها در جامعه برطرف می‌شود، به طور نمونه باید گفت که بحث انحصارات در شیوه‌های دولتی فساد‌زا است به طوری که اگر تنها سیستم‌های دولتی فربه شوند آنگاه بخش‌های کوچک قدرت خودنمایی پیدا نخواهند کرد و نمی‌توانند در صحنه اجتماعی ظهور و بروز داشته باشند.

وی در ادامه به ارائه مثالی پرداخت و گفت: به طور مثال معوقات بانکی ۵۰ هزار میلیارد ریال است اما بانک مرکزی در بیلان کاری خود اعلام می‌کند که ۴۰۰ میلیارد ریال از این میزان برگشته است که این آمار با آنچه که اعلام شده تناسب ندارد از این رو بایستی جنبه‌های تبلیغاتی و شعاری بعضی کارها به گونه‌ای باشد که اثرگذار شود .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر