۱۳۸۹ آذر ۲۱, یکشنبه

گسترش آتش به جنگل‌های گیلان و مازندران . و هنوز میسوزد آتش در ریه های ایران زمین

خبرهای رسیده از استان گلستان حاکی است که آتشی که از پهنه جنگلی از جنگل‌های گلستان تا نزدیک‌های گرگان را فرا گرفته است، همچنان در نقاط مختلف ادامه دارد. آتش‌های پراکنده سایر نقاط عرصه سبز شمال کشور را نیز در نقاطی مانند ساری، گلوگاه و قائم‌شهر در استان مازندران و درفک و سراوان، املش دشت و ارتفاعات دیلمان در استان گیلان را بی‌نصیب نگذاشته است. / آتش جنگل‌های گلستان و مینودشت که از اول آذرماه شروع شده همچنان ادامه داشته و نه تنها برخلاف ادعای مسئولان شدت آن نه‌تنها کم نشده است بلکه گستردگی آتش‌سوزی و دود حاصل از آن به حدی است که تنفس در هوا را برای مردم محلی مختل کرده است.

هشتاد و دومین روز پاییز درحالی آغاز شد که از آتش‌سوی جنگل‌های غرب و شمال شرق کشور خبرهای خوبی می‌رسید این درحالیست که خطر هنوز جنگل‌های شمالی کشور تهدید می‌کند.

به گزارش ایلنا، سرانجام بارش باران به داد جنگلهای زاگرس در غرب کشور رسیده و از دیروز بعدازظهر تاکنون آتش سوزی جدیدی در این مناطق رخ نداده است. ایرج قادی، عضو انجمن سبزچین در همین رابطه گفت: خوشبختانه از اواخر وقت دیروز که بارش‌هایی پراکنده در منطقه مریوان و سروآباد آغاز شده است شاهد آتش‌سوزی جدیدی نبوده‌ایم و امیدواریم که این بارش‌ها ادامه داشته باشد تا آتش دیگری در جنگل‌ها افروخته نشود.

تخریب ۱۰درصد از عرصه جنگل ابر

از جنگل ابر نیز خبر می‌رسد که آتش‌سوزی این جنگل‌ به طور کامل مهار و اطفا شده است و آتش‌ جنگل‌های حسین‌آباد و گالی کش نیز پایان یافته است. بنابر اعلام منابع محلی حدود ۴۰ هکتار از منابع جنگل‌های هیرکانی در جنگل‌های ابر دچار حریق شده‌اند و ۱۰% از این مساحت به طور کامل تخریب شده است.

درحال حاضر تعداد از نیروهای اطفاء کننده حریق، هنوز منطقه را ترک نکرده‌اند و کماکان درحال نگهبانی و گشت‌زنی در مناطق برای جلوگیری از شروع مجددآتش در منطقه هستند.

آتش افسارگسیخته درشمال کشور

اما اخبار جنگل‌های شمال کشور خبرهای خوشی نیست. خبرهای رسیده از استان گلستان حاکی است که آتشی که از پهنه جنگلی از جنگل‌های گلستان تا نزدیک‌های گرگان را فرا گرفته است، همچنان در نقاط مختلف ادامه دارد.

درحال حضار ۴۳۰ هزار هکتار عرصه جنگلی استان گلستان همچنان توسط آتش تهدید می‌شود. بر طبق گزارش منابع محلی، آتش درجنگل‌های رامیان هم سه روز است که ادامه دارد.

اسدالله کریمی محقق و کارشناسی جنگل ضمن اعلام این مطلب می‌گوید: گرچه آتش‌سوزی‌ها بیشتر به صورت سطحی و لکه‌ای است اما چون آتش‌ در مناطق حفاظت شده و صعب‌العبور با شیب زیاد رخ داده است، کار اطفا حریق با مشکل مواجه شده و همین موجب گسترش آتش می‌شود.

او ادامه داد: متاسفانه کمبود امکانات در مناطق صعب‌العبور ایجاد مشکل کرده است ومردم با پای پیاده و بیل و کلنگ و لوازم ابتدای به خاموش کردن آتش مشغول‌اند.

کریمی تصریح کرد:وجود بالگرد در این مناطق نیز به علت گستردگی عرصه نتوانسته است آنطور که باید و شاید مثمرثمر باشد زیرا اولاً این بالگردها ویژه‌ اطفا حریق نیستند و هنگامی که تانکرهای حامل آب نیز روی آنها متصل می‌شود تنها می‌توانند ۳ هزار لیتر آب در هر پرواز حمل کنند که رقم قابل توجهی نیست.

آتش در کمین جنگل‌های دست کاشت

او هشدار داد: تمام تلاش مسئولین این است که آتش به کمربندها و نوارهای کنترلی و حفاظتی جنگل‌های سوزن برگ دست کاشت منطقه نرسیده زیرا در صورت سرایت آتش به این جنگل‌ها،درختان سوزنی برگ برخلاف جنگل‌های پهن برگ که عمده درختان جنگل‌های کشور را تشکیل می‌دهند،به سرعت می‌سوزد و عملا حاصل سال‌های تلاش و زحمت ایجاد جنگل‌های دست کاشت از بین می‌رود.

او تصریح کرد:بیشترین میزان این جنگل‌ها سوزنی برگ در منطقه کلاله است که خوشبختانه هنوز آتش به این مناطق نرسیده است.

این کارشناس جنگل در مورد علت آتش‌سوزی‌های اخیر نیز گفت: خشکی اقلیم و جنگل‌ عامل شیوع آتش است اما عامل شروع آن نیست.

او تاکید کرد: بی‌شک با توجه به ساختار جنگل‌های کشور که پهن برگی است. خشکی هوا، قطرات شبنم و عوامل طبیعی کمتر موجب شیوع آتش می‌شود و عامل انسانی و رفتار بی‌ملاحظه توریسم و گردشگر نقش اصلی را در آتش افروزی ایفا می‌کند.

کریمی گفت: با وجود خشکی جنگل حتی یک برگ سوخته که توسط باد جابه‌جا می‌شود هم می‌تواند زمینه‌ساز آتش بزرگ باشد و پایش و مراقبت منطقه عرصه تا زمانی که باران نبارد باید ادامه داشته باشد.

این کارشناس در مورد مساحت عرصه‌های سوخته نیز گفت: در حال حاضر و بدون مطالعه و مونیتور کردن منطقه نمی‌توان در مورد میزان خسارات وارده نظر داد.

با وجود اینکه مسوولان در مورد وسعت عرصه‌های سوخته در گلستان اظهارنظر، نکرده‌اند اما برخی گزارشات از وسعت ۷۰ هکتاری مناطق سوخته خبر می‌دهد گرچه بیشتر این آتش‌سوزی سطحی بود و به تنه و تاج درخت آسیبی نرسانده است.

آتش‌های پراکنده سایر نقاط عرصه سبز شمال کشور را نیز در نقاطی مانند ساری، گلوگاه و قائم‌شهر در استان مازندران و درفک و سراوان، املش دشت و ارتفاعات دیلمان در استان گیلان را بی‌نصیب نگذاشته است.

گزارش‌ها حاکی است که در اثر حریق جنگل‌های منطقه «اچوفی» در شهرستان ساری به مساحت ۱ هکتار و در منطقه سوادکوه به مساحت‌ ۴ هکتار طعمه حریق شده است.

در حال حاضر منطقه درفک، سراوان، املش دشت و ارتفاعات دیلمان در حال حاضر در آتش می‌سوزند.

اوضاع بحرانی در مینو دشت گرگان

یک فعال زیست‌ محیطی می‌گوید: آتش‌ که از جنگل‌های پارک ملی گلستان تا نزدیکی‌های مینودشت گرگان ادامه داشته است درحالی که بنا براعلام استاندار گلستان مهار شده بود همچنان ادامه دارد.

علی فلاح فعال زیست‌ محیطی و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آتش‌سوزی منطقه مینودشت در استان گلستان گفت: شواهد عینی حاکی است که آتش‌سوزی‌های منطقه مینودشت گلستان به حدی است که دود و آتش زندگی مردم را مختل کرده است.

او ادامه داد: این آتش‌سوزی که از جنگل‌های پارک ملی گلستان تا نزدیکی‌های مینودشت گرگان ادامه داشته است درحالی که بنا براعلام استاندار گلستان مهار شده بود همچنان ادامه دارد.

آتش جنگل‌های گلستان و مینودشت که از اول آذرماه شروع شده همچنان ادامه داشته و نه تنها برخلاف ادعای مسئولان شدت آن نه‌تنها کم نشده است بلکه گستردگی آتش‌سوزی و دود حاصل از آن به حدی است که تنفس در هوا را برای مردم محلی مختل کرده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر