۱۳۸۹ آبان ۱۷, دوشنبه

کولیت روده . علایم و راهکارهای درمانی

بیماری های گوارشی طی سال های اخیر در کشور افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
تغییر شیوه زندگی، رواج مصرف فست فودها، داشتن تغذیه ناسالم و افزایش استرس و فشارهای عصبی، مهم ترین دلیل بروز ناراحتی های گوارشی در سنین مختلف است. با وجود این که عوامل ژنتیکی نقش بسیار مهمی در ابتلا به انواع بیماری های گوارشی ایفا می کند اما به طور قطع برای ابتلا به هر یک از انواع اختلالات گوارشی از جمله کولیت روده، سندروم روده تحریک پذیر، زخم معده، زخم روده و زخم اثنی عشر، نیاز به چندین عامل داریم که تغذیه ناسالم، یکی از مهم ترین آن هاست.
هم چنین در بیشتر اختلالات گوارشی نادیده گرفتن علایم بیماری، مراجعه نکردن به پزشک و تکمیل نکردن دوره درمان، وضعیت بیمار را بدتر می کند و به این ترتیب می توان دریافت آگاهی و کسب اطلاعات از این بیماری ها، می تواند راهگشای بسیاری از مبتلایان و هشداری برای کسانی که در معرض ابتلا به این بیماری ها قرار دارند، باشد. در این مطلب قصد داریم درباره بیماری کولیت روده گفت وگو کنیم.
دکتر سیامک خالقی فوق تخصص گوارش و کبد در پاسخ به این سوال که بیماری کولیت چه بیماری است؟ می گوید: در واقع کولیت به دسته ای از بیماری ها اطلاق می شود که التهاب در روده بزرگ اتفاق افتاده باشد. در صورتی که عامه مردم به اشتباه هر نوع درگیری و یا بیماری روده را با عنوان کولیت توصیف می کنند. دردشکم، تغییر در نحوه اجابت مزاج، اسهال، نفخ شکم و یبوست، علایم بیماری روده تحریک پذیر است در صورتی که بسیاری از مردم تصور می کنند این علایم، نشانه کولیت عصبی است. در کولیت عصبی ما شاهد بروز التهاب در روده بزرگ هستیم.
درگیری التهابی روده، زمانی اتفاق می افتد که در داخل روده زخم هایی ایجاد می شود که می تواند وسیع و شدید و با علایمی از جمله درد شکم، خونریزی و کاهش وزن همراه باشد که البته در برخی موارد همراه اسهال است و بسته به محل زخم ها و وسعت و شدت آن، اقدامات درمانی برای درمان بیمار صورت می گیرد. بیماری سیر مداوم و مزمنی دارد و مبتلایان باید تحت نظر پزشک باشند و دوره درمان را تکمیل کنند. با کاهش و یا قطع علایم، درمان نباید قطع شود زیرا ممکن است بیماری به مدت طولانی خاموش باشد. درصد کمی از بیماران ممکن است در درازمدت، علایم بدخیمی نشان دهند و نیاز به کولونوسکوپی پیدا کنند و پس از نمونه برداری و درصورت تشخیص پزشک، نیاز به اقدامات درمانی بیشتری داشته باشند. کولیت های التهابی طیف وسیعی دارد و با خونریزی مختصر شروع می شود و می تواند منجر به بروز یک بیماری بسیار بدخیم شود که با دارو درمان نمی شود و نیاز به جراحی دارد. مراجعه سریع به پزشک، انجام کولونوسکوپی و نمونه برداری، مصرف دارو و پی گیری توصیه اکید ما به مبتلایان است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره عوامل ابتلا به کولیت روده می گوید: این دسته از بیماری ها اغلب زمینه ارثی دارند و عفونت های روده و استرس های محیطی به بروز بیماری کمک و آن را تشدید می کند. عوامل محیطی از جمله غذا، سیگار و به خصوص استرس های محیطی تشدیدکننده است. اما وجود زمینه ژنتیکی برای ابتلا به آن ضروری است. کسانی که در سطح وسیعی دچار زخم روده شده اند و سال ها از شروع بیماری آن ها می گذرد و درمان نشد ه اند، در خطر ابتلا به سرطان روده قرار دارند.
داروهای خوراکی و موضعی می تواند کنترل کننده بیماری باشد و در صورتی که فرد در مرحله شروع بیماری باشد، بیماری اش به راحتی قابل کنترل است و می توان آن را درمان کرد.
اغلب به این بیماران توصیه می شود موادغذایی تحریک کننده مثل قهوه، شکلات، ادویه، ترکیبات مصنوعی مثل سوسیس و کالباس مصرف نکنند. مصرف کمی شیر مشکلی برای بیشتر بیماران ایجاد نمی کند و بیماران برای مصرف میوه، سبزی و پروتئین منعی ندارند.
وی درباره ریزش مو در برخی بیماران مبتلا به کولیت روده گفت: ریزش مو جزو علایم بیماری نیست اما ممکن است در اثر مصرف برخی داروها، استرس شدید و یا ایجاد حساسیت پوستی، بیمار ریزش مو پیدا کند. شیوع کولیت التهابی در مردان و زنان یکسان است اما کولیت عصبی یا همان بیماری روده تحریک پذیر در زنان بیشتر مشاهده می شود. روده تحریک پذیر نسبت به کولیت التهابی در سنین پایین تر و در خانم ها بیشتر مشاهده می شود. اما کولیت التهابی درمردان و زنان به یک نسبت شایع است.
دکتر خالقی به تشخیص سریع بیماری اشاره می کند و ادامه می دهد این نکته بسیار مهم است که بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود. خونریزی روده، عارضه ای جدی است و بیمار باید به سرعت به متخصص مراجعه کند، به خصوص افرادی که سن شان بالاتر است زیرا علاوه بر کولیت التهابی، موارد دیگر بدخیمی روده، خود را با خونریزی نشان می دهد. بنابراین اگر بیماری دچار خونریزی در مدفوع شد، باید بلافاصله به پزشک برای تشخیص بیماری مراجعه کند. همکاری و همراهی با پزشک، اعتماد به او و پی گیری دستورات او در هر بیماری و از جمله کولیت التهابی، بسیار ضروری است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر