۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۱, شنبه

آخرین اخبار و اطلاعات از روز کارگر در سراسر ایران

مراسم روز کارگـر؛ تجمع اولیه کارگران شیراز در مقابل استانداری آغاز شد


جــرس: در حالیکه طبق فراخوانِ اعلام شده، قرار است مراسم روز جهانی کارگر، راس ساعت ۱۷ امروز توسط کارگران و برخی حامیانِ سبزِ آنها - همزمان با تهران- در مقابل ادارات کار در شهرستانها صورت پذیرد، صبح امروز تعدادی از کارگران تجمع اولیه و اعتراضِ خود را در مقابل استانداری فارس در خیابان آزادی شیراز آغاز کردند.



به گزارش اخبار واصله از شیراز، هسته اولیۀ تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی تاکید کرده بودند که اخراج کارگران، آن ها را به "سرنوشت سیاه" دچار می کند. همچنین در پلاکارد دیگری نوشته شده بود:"کارگر،روز بیکاریت مبارک، تا حق خود را نگیریم از پا نمی نشینیم".



یکی از کارگران حاضر در این تجمع خاطرنشان کرده است حدود چند ماه است از مجتمع صنعتی گوشت فارس اخراج شده و هفت ماه است که حقوق نگرفته است.



گزارش مذکور که از طرف یکی از خبرنگاران مستقل استان ارسال شده همچنین می افزاید "این کارگر که نام خود را اعلام نکرد، تاکید کرد بیش از دو ماه است که مجتمع صنعتی گوشت فارس به دلیل خصوصی سازی تعطیل شده و نزدیک به ۱۲۰۰ کارگر این واحد صنعتی از کار بیکار شده اند."



لازم به ذکر است کارگران این واحد صنعتی و همچنین کارگران صنایع مخابراتی راه دور ایران، دی ماه سال گذشته و به هنگام سفر محمود احمدی نژاد به شیراز، با حضور در محل سخنرانی رئیس دولت دهم (مقابل ورزشگاه حافظیه)، خواستار توجه هیأت دولت به مشکلات واحدهای صنعتی شده بودند.
 
==========================================
 
حاکمیت جو پلیسی و امنیتی در اطراف محل برگزاری مراسم روز کارگر




بسیاری کارفرمایان، کارگرانِ شرکت کننده در اعتراضات را تهدید به اخراج کرده اند

جــرس: درحالی که فرمانده نیروی انتظامی تهران هفته گذشته اعلام کرده بود "نیروهای انتظامی هیچ برنامه ای برای روز کارگر نخواهند داشت"، با این حال از اوایل بامداد امروز شنبه، یازدهم اردیبهشت و روز جهانی کارگر، جو سنگینِ پلیسی – امنیتی، با حضور گارد ویژۀ نیروی انتظامی و مامورانِ دیگر، در اطرافِ محل برگزاری تجمع کارگران حاکم شده است.



همزمان با فراخوان کارگرانِ حامیِ جنبش سبز برای تجمع مقابل ساختمان وزارت کار در تهران، سردار ساجدی‌نیا روز سه‌شنبه گذشته در حاشیه حضور در مركز نظارت همگانی نیروی انتظامی، پیرامونِ تمهیدات پلیس برای روز كارگر گفته بود: "پلیس تهران در این راستا برنامه خاصی ندارد و همانگونه كه در هفته پلیس كارگران زحمتكش در مراسم‌های روز پلیس شركت كردند ما نیز در برنامه‌های آنها شركت خواهیم كرد."







گزارش سامانه خبری- تحلیلیِ کلمه نیز در این مورد حاکی از آن است که تجمع ماموران نظامی و انتظامی در میدان انقلاب تا نزدیک میدان آزادی بیشتر مشهود است و خودروهای ونِ پلیس، در اطراف میدان انقلاب مستقر شده اند.







گزارش های رسیده نیز حکایت از آن دارد که در اطراف وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی (در خیابان آزادی ) نیروهای امنیتی به طور پررنگ سازماندهی و مستقر شده اند و آن نقطه از شهر کاملا شبیه منطقه نظامی شده است.







در میدان فاطمی نیز خبر رسیده است که نیروهای امنیتی روبروی وزارت کشور نیز مستقر شده اند.







قرار است راس ساعت ۱۷ ابتدائا تجمعی در مقابل وزارت کار برگزار شود و سپس به سمت میدان انقلاب و میدان فاطمی (وزارت کشور) راهپیمایی صورت گیرد.







تجمعات مشابهی همزمان در شهرهای دیگر کشور و در مقابل ادارات کار برگزار خواهد شد.







این گزارش ها همچنین اعلام کرده اند بسیاری از کارفرمایان، کارگران خود را تهدید به اخراج کردند که در این روز هیچ اقدام یا اعتراضی را صورت ندهند.







کارگران ابزار مشخصی برای پیگیری حقوق خود ندارند





به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، امروز و به مناسبت روز جهانی کارگر، گروهی از کارگران با صدور و انتشار بیانیه ای، خواهان به رسمیت شناخته شدن حقوق اولیه خود شده و با انتقاد از وضع موجود و چشم انداز آن برای طبقه کارگر در کشور، خاطرنشان کردند: " قانون هدفمندکردن یارانه‌ها هنوز اجرایی نشده، قیمت بسیاری کالاها و خدمات با تایید دولت افزایش یافته است. یقینا اجرای این قانون به طور قابل توجهی به بار تورمی آن خواهد افزود لذا ما خواستار تزریق به موقع منابع کافی به حساب کارگران شاغل و صندوق تامین اجتماعی جهت تقویت قدرت خرید مستمری بگیران و بیکاران تحت پوشش می‌باشیم. اشتباه احتمالی یقینا هزینه‌ای اجتماعی غیر قابل بازگشت از خود بر جای خواهد گذاشت."







کارگران همچنین متذکر شده اند: "کارگران برای دفاع از حداقل حقوقشان باید مبارزه کنند.مبارزاتی که بعضا باخشونت نیروهای نظامی و امنیتی کشورشان مواجه می‌شود همچنین در جریان بحران‌های اقتصادی، کارگران اولین گروه آسیب پذیر هستند که باید تاوان بلند پروازی و منفعت طلبی ها را بدهند. "







این بیانیه همچنین یادآور شد "اکنون کارگران بسیاری از شرکت‌ها ماه‌هاست حقوق دریافت نکرده‌اند اما برای پیگیری حقوق خود هیچ ابزار مشخصی ندارند. "







گفتنی است به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد پیش از ظهر شنبه در همایش روز جهانی کارگر سخن می‌گفت، بدون اشاره به مسایل مبتلا به جامعه کارگری به محکومیت امریکا پرداخت و ادعا کرد: اسنادی در دست داریم که نشان می‌دهد سر خط و سرنخ بزرگ‌ترین جریان‌های تروریستی در دست رژیم صهیونیستی و آمریکاست.
 
==============================================
 
تجمع اعتراضی کارگران تبریز به علیه اخراجهای گسترده ، بیکاری و فقرِ


جــرس: صدها نفر از کارگران و مردمِ حامیِ آنها، امروز شنبه یازدهم اردیبهشت ماه، جهت برگزاری مراسمِ روز جهانی کارگر، در مقابل اداره کار شهر تبریز تجمع کرده و علیه اخراجهای گسترده ، بیکاری و فقرِ موجود، دست به اعتراض زدند.



به گزارش اولیۀ سامانه خبری فعالین حقوق بشر و دموکراسی، صدها نفر از کارگران و مردم تبریز، جهت گرامیداشت روز جهانی کارگر، در مقابل اداره کار تبریز در خیابان امام خمینی، نیمه راه – راه آهن، تجمع کرده و کارگران حاضر در محل نیز، اعتراضات خود را آغاز کردند.



این گزارش خاطرنشان می کند این تجمع از حوالی ساعت یازده صبح آغاز شده و تا لحظه ارسال گزارش صدها نفر در آن شرکت دارند و هر لحظه بر تعداد شرکت کنندگان افزوده می شود.



حاضران پلاکاردهایی در گرامیداشتِ روز کارگر و اعتراض به وضع موجود، در دست دارند.



گزارش مذکور می افزاید نیروهای انتظامی ، سپاه پاسداران، بسیج و لباس شخصی ها، در منطقه حضور گسترده ای دارند و بنا به گفته شاهدان عینی، بیش از 40 خودروی نیروهای نظامی و انتظامی، در آنجا مستقر شده اند. همچنین تعداد زیادی از نیروهای موتور سوار که باتون بدست هستند در منطقه در حال گشت زدن هستند.مامورین لباس شخصی وزارت اطلاعات و سپاه نیز حضور گسترده ای دارند .



طبق این گزارش، مراسم مذکور علیرغم حضور گسترده نیروهای انتظامی همچنان ادامه دارد.



لازم به ذکر است فراخوانی از طرف کارگران سبز و حامیانِ آنها صادر شده است تا جهت گرامیداشتِ روز کارگر، امروز تجمعاتی مقابل اداره کار (در شهرستانها) و وزارت کار در تهران (راس ساعت 17 )برگزار کنند.



در همین رابطه حاکمیت جو پلیسی در تهران و آغاز تجمعاتی در شیراز گزارش شده است.
 
============================================
 
تجمع اعتراضی هزاران تن از کارگران در قزوین




جــرس: همزمان با کارگرانِ تبریز و شیراز، تجمع گرامیداشتِ روز جهانیِ کارگر و اعتراض به وضعیتِ موجود، در قزوین نیز برگزار شد و بنا به گزارش خبرگزاری و شاهدان عینی، هزاران تن از کارگرانی که در ورزشگاه آن شهر گردهم آمده بودند، با شعار "کارگر اتحاد اتحاد"، علیه اخراج کارگران و سایر مشکلات کارگری مراتب اعتراض خود را اعلام کردند.



بنابه گزارش آژانس ایران خبر، هزاران نفر از کارگران قزوین، جهت برگزاری روز جهانی کارگر، در ورزشگاهِ یادگار امام آن شهر تجمع کرده و علیه اخراج کارگران و سایر مشکلات کارگری دست به اعتراض زدند.



این تجمع که از حوالی ساعت نه صبح شنبه، یازدهم اردیبهشت (اول ماه مه) و با شرکت هزاران نفر از کارگران قزوین برگزار شد، نمایندگان کارگران طی سخنرانیهای خود خواستار پایان دادن به قرار دادهای موقت و رسمی شدن کارگران، حق بیمه، و سایر مشکلات کارگری شدند.



این گزارش خاطرنشان می سازد کارگران شعارهایی علیه شرایط بد کارگران و شعارهایی چون "کارگر اتحاد اتحاد" و "حمایت از کارگر حمایت از اسلام است" سر داده و گروهی از آنان نیز با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون "ما کارگران کارخانه چینی البرز خواهان نقض انحلال کارخانه هستیم. ما کارگران چینی البرز ۷ ماه است که حقوق دریافت نکرده ایم.ما عیدی سالهای ۸۷ و ۸۸ را دریافت نکرده ایم"، اعتراض خود را بیان داشتند.



سامانه خبر فعالان حقوق بشر و دموکراسی اعلام کرده بود از صبح امروز نیروهای انتظامی و شبه نظامی، در نقاط مختلف شهر قزوین مستقر شده و با خودروها و موتورهای خود در سطح شهر گشت می زدند و حاکمیت جو پلیسی در سطح شهر بی سابقه گزارش شده است.



این تجمع تا ساعت 13:00 ادامه داشت و قرار است طبق فراخوان گروهی از کارگرانِ فعال کشور، همزمان با تهران و شهرستانها، مقابل اداره کار تجمعاتی رای ساعت 17 برگزار کنند.



از تبریز، شیراز و تهران، حاکمیت جو پلیسی گزارش شده و همزمان در مقابل استانداری فارس و اداره کار تبریز، تجمعاتی در حال برگزاری است.
 
==========================================
 
تجمع کارگران در خیابان نواب به خشونت کشیده شد




گزارش دریافتی: تجمع کارگران در خیابان نواب به خشونت کشیده شد. در خیابان نواب تجمع آرام کارگران چندین کارخانه که به دعوت تشکلهای کارگری صورت گرفته بود و تعداد آنها چشمگیر بود با دخالت نیروهای امنیتی بخصوص لباس شخصیها به درگیری کشیده شد . در این میان تعدادی از کارگران مجروح شدند که حال یکی از آنان وخیم گزارش شده . هم اکنون ( ساعت 14 ) بلندگوهای خودروهای امنیتی ضد شورش که تاکنون در اعتراضات خیابانی گذشته دیده نشده بودند مشغول تذکر به جمعیت کارگری برای ترک خیابان نواب هستند و به تعداد نیروهای امنیتی در خیابان هر لحظه افزوده میشود .

آزادی پرس

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر